Готуємося до уроку

 

Орієнтовна план-схема уроку формування нових знань

Макрокомпоненти Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги  і роботи учнів
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
3. Актуалізація почуттєвого досвіду та опорних знань учнів
4. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Актуалізація опорних  географічних знань учнів
2. Сприйняття та початкове усвідомлення учнями нового матеріалу
3. Формування основних географічних понять. Усвідомлення й осмислення учнями географічних причинно-наслідкових зв’язків, розкриття сутності географічних об’єктів навчання
4. Застосування учнями нових знань у практичній діяльності з метою подальшого усвідомлення і осмислення географічних термінів і їх визначень, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей
5. Виявлення зворотного зв’язку між учителем та учнями
ІІІ. Узагальнення й систематизація географічних знань і вмінь учнів
ІV. Коментоване пояснення домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку

 

Орієнтовна план-схема уроку формування й застосування вмінь і навичок

Макрокомпоненти Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги  і роботи учнів
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
3. Мотивація навчальної діяльності учнів
4. Пояснення критеріїв оцінювання
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок учнів, необхідних для виконання ними практичних завдань
2. Початкове застосування здобутих учнями географічних знань (пробні вправи). Ознайомлення з алгоритмом практичних дій та навчальними засобами, необхідними для їх виконання. Формування вмінь учнів.
3.  Застосування учнями знань та практичних дій в стандартних умовах з метою формування вмінь та навичок (тренувальні вправи)
4. Творче застосування знань та вмінь в змінених або нових умовах з метою формування вмінь і навичок (творчі вправи)
5. Узагальнення і систематизація результатів практичної роботи. Звіт учнів щодо способів і результатів її виконання та теоретичне узагальнення здобутих результатів.
ІІІ. Контроль та корекція рівня оволодіння алгоритмом виконання практичної роботи
ІV. Коментоване пояснення домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку

 

Орієнтовна план-схема уроку поширення, поглиблення і систематизації знань та вмінь

Макрокомпоненти Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги і роботи учнів
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
4. Ознайомлення учнів з формами проведення уроку та критеріями оцінювання їх навчально-пізнавальної діяльності
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Узагальнення окремих географічних фактів, подій та явищ
2. Повторення, узагальнення та поглиблення розуміння учнями визначень географічних термінів
3. Повторення та систематизація основних теоретичних положень та провідних ідей  географічної науки
4. Творче застосування знань та вмінь в змінених або нових умовах з метою формування вмінь і навичок (творчі вправи)
5. Узагальнення, поглиблення та систематизація знань та вмінь учнів
ІІІ. Оцінювання навчально-пізнавальної діяльності і навчальних досягнень учнів
ІV. Коментоване пояснення домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку
 

 

Орієнтовна план-схема уроку контролю й корекції навчальних досягнень учнів

Макрокомпоненти Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги і роботи учнів
2. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
3. Активізація діяльності учнів
4. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання їх навчальних досягнень
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Перевірка й оцінювання знання учнями фактичного матеріалу та вміння розкривати елементарні зв’язки між географічними об’єктами, процесами і явищами
2. Перевірка й оцінювання знання учнями основних географічних термінів, уміння самостійно пояснити їх суть і наводити найбільш вдалі приклади
3. Перевірка й оцінювання рівня засвоєння учнями географічних понять і причинно-наслідкових зв’язків
4. Перевірка й оцінювання досвіду застосування учнями на репродуктивному і продуктивному рівнях
5. Визначення рівня оволодіння учнями вмінь і навичок і їх застосування у стандартних і нестандартних умовах
6. Творче застосування знань та вмінь в змінених або нових умовах з метою формування вмінь і навичок (творчі вправи)
ІІІ. Перевірка, аналіз і оцінювання виконаних учнями завдань
ІV. Коментоване пояснення випереджувального домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку
 

 

Орієнтовна план-схема комбінованого уроку

Макрокомпоненти Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги і роботи учнів
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Перевірка й оцінювання знання учнями фактичного матеріалу та вміння розкривати елементарні зв’язки між географічними об’єктами, процесами і явищами
2. Перевірка й оцінювання знання учнями основних географічних термінів, уміння самостійно пояснити їх суть і наводити найбільш вдалі приклади
3. Перевірка й оцінювання рівня засвоєння учнями географічних понять і причинно-наслідкових зв’язків
4. Визначення рівня оволодіння учнями вмінь і навичок і їх застосування у стандартних і нестандартних умовах
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
2. Актуалізація опорних  географічних знань учнів
3. Формування основних географічних понять. Усвідомлення й осмислення учнями географічних причинно-наслідкових зв’язків, розкриття сутності географічних об’єктів навчання
4. Застосування учнями нових знань у практичній діяльності з метою подальшого усвідомлення і осмислення географічних термінів і їх визначень, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей
5. Виявлення зворотного зв’язку між учителем та учнями
6. Узагальнення і систематизація географічних знань і вмінь
ІV. Коментоване пояснення домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку

 

Джерело:

Топузов О.М. Загальна методика навчання географії: Підручник/ О. М. Топузов, В. М. Самойленко, Л. П.Вішнікіна. – К: ДНВП «Картографія», 2012. – 512с.)